Medvehagyma szőnyegek

Medvehagyma szőnyegek és kilátótornyok a Keszthelyi-hegységben
A Keszthelyi-hegység északi részén kialakított Medvehagyma-tanösvényen barangoljuk be az árnyas, hűvös völgyeket, útközben a Láz-tetői és a Padkűi-kilátótoronyból is megcsodálhatjuk a Balatonig terjedő panorámát, a Büdöskúti-erdészház előtti bájos rét pedig a hegység leghangulatosabb piknikező helye. Az útvonal a tengernyi medvehagymának köszönhetően április-májusban a legszebb.

A túra hossza: 13,5 km
A túra időtartama: 4,5 óra
Szintkülönbség: 270 m fel, ugyanannyi le

Kiindulópont:
Vállus, temető. Kis parkoló a sírkert előtt. Keszthelytől 15 km-re, Várvölgyön keresztül közelíthető meg Vállus, a faluba beérve, a buszfordulónál, az első lehetőségnél balra kanyarodva érünk a kis temetőhöz, a falu szélén.

A túra jellege:
Könnyű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, néhol jelzetlen, de jól követhető gyalogutakon. A közvetlenül a Láz-tetői kilátóhoz vezető, igen meredek Kék ∆ ösvényt a tanösvényen kikerülhetjük. Vízvételi lehetőség csak a Szent Miklós-forrásnál van.

A túra leírása:
A szép fekvésű vállusi temető elől indulunk a Zöld + jelzésen, elmegyünk a falu két szélső háza mellett, majd az ösvény az utolsó ház kerítésénél élesen balra fordulva tér be az erdőbe. Pár lépés után jobbra egy sziklafal tövében nyílik a Vadlán-lik barlang, mely valójában egy vízszintes sziklalapokból álló képződmény, melyek között egy hasadék alakult ki, ezt nevezték népiesen a „vadlányok” búvóhelyének. Tavasszal, medvehagyma szőnyeggel borított völgyben hatolunk egyre beljebb az erdőben, majd a Zöld + jelzések balra térnek le, innen fogunk majd visszajönni a túra végén, most még maradunk az egyenesen továbbhaladó Medvehagyma-tanösvényen, ill. az itt megjelenő Zöld ∆ jelzésen. A tanösvény a nevét a tájra az egyik legjellemzőbb, tavasszal tömegesen található évelő növényről kapta, mely a nedves, árnyas erdőkben érzi jól magát, az enyhén savas talajt kedveli. Erősen fokhagyma illatú levelei kora tavasszal jelennek meg, kicsit később, általában április-májusban virágzik, majd a levelek nyár közepére elszáradnak. Nevét arról kapta, hogy a barnamedvék előszeretettel fogyasztják termését, itt a Keszthelyi-hegységben nem kell tartanunk tagbaszakadt bundás barátainkkal, de a vaddisznók is kedvelik, melyeket, ha élőben ritkán is, de nyomaikat sűrűn találjuk utunk során.

A Láz-tető keleti oldalában gyalogolunk, rövidesen jobbra mutatnak a Zöld ∆ jelzések, a hirtelen, rendkívül meredeken meginduló ösvény toronyiránt vezet fel fáradságos kaptatóval, morzsalékos talajon a kilátóhoz. Amennyiben nem vágyunk sportteljesítményre, érdemes maradni a tanösvényen, mely enyhén, fokozatosan emelkedve ér fel egy jelzőtáblás kereszteződéshez, ahol élesen jobbra fordulva, kényelmes, füves úton érünk ki a Láz-tető északi bércorrára (380 m) épített fa kilátótoronyhoz. Pazar panorámát élvezhetünk a Keszthelyi-hegység északi részére, a Rezi várhegyre, a Tátikára, jól látszik a zalaszántói sztúpa fehér épülete is a Kovácsi-hegyen. A mélyben a pici Vállus házai, déli irányban pedig a Keszthelyi-hegység erdőrengetege húzódik.

Térjünk vissza a kilátótól a kereszteződéshez, déli irányban, azaz egyenesen folytatjuk tovább utunkat, felérünk a Láz-tető 420-430 méteres magasságban, észak-déli irányban, hosszan húzódó hátára. Széles, kényelmes utunkon szinte százméterenként állnak a magaslesek, de látunk vadetetőt és itatót is. Az egész környék tele van a vaddisznók jellegzetes nyomaival, az emberektől igencsak tartó állatokkal való találkozásra azonban minimális az esély. Egy széles nyiladékon át balra rálátunk a Görbe-tető adótornyára, majd újabb kereszteződéshez érünk.

A jobb oldalon, a fák alatt egy igazi különlegességet láthatunk, a kutyatemetőt, a szomszédos Görbe-tetőn működő katonai bázison szolgáló, elzártan élő honvédek hűséges társaikat, kutyáikat tiszteletből temették az 1970-es években ide. A tanösvény információs tábláján sok érdekességet tudhatunk meg pl. Vulkánról, az őrnagyi rangig vivő kutyáról, aki a haza védelmében, szolgálatteljesítés közben vesztette életét. Rátérünk a Zöld jelzésű útra, mely a Görbe-tető oldalában ereszkedik le a büdöskúti pihenőhelynél lévő nagy turistaút-csomóponthoz. Keresztezzük a betonutat, a pihenő előtti rét mellett a Sárga és Zöld jelű úton megyünk tovább a Pad-kő irányába. Pár lépésre, balra térünk le a Zöld ∆ jelű útra, a hajdani büdöskúti arborétum megtermett fái szegélyezte, nyílegyenes szekérúton gyalogolunk, majd egyszer csak derékszögben jobbra kanyarodva érünk fel a Pad-kő (409 m) tetején 2015-ben épült fa kilátótoronyhoz.

A toronytól jobbra a Dr. Jakabffy pihenő kopjafái állnak, a Padkűi-kilátó a hasonló létesítményekkel jól ellátott Keszthelyi-hegység legmagasabb ponton lévő tornya, felső szintjéről fantasztikus körpanoráma nyílik a hegység vonulataira. Délre remekül látszódik a Balaton keszthelyi öble, néhány csúcson kilátótornyok állnak, előbukkannak Keszthely épületei is. A toronytól továbbmegyünk a Zöld háromszögön, mely leér a keresztező Zöld + jelű útra, melyen jobbra fordulunk. Pár lépés után a Gúla-tető nevű útjelzőtáblánál érünk vissza a Zöld és Sárga sávval jelölt útra. Itt pár métert teszünk jobbra, és egy jelzetlen, füves aljú útra térünk balra, mely kivisz a büdöskúti erdészház felé tartó Piros jelű útra, melyen balra kanyarodva érünk ki az elképesztően meseszép fekvésű büdöskúti rétre. A gyönyörűen felújított, jelenleg oktatási célokra használt erdészház előtti hullámos, üdezöld réten pihenőhelyet, tűzrakóhelyet is találunk, ideálisabb piknikező helyet álmodni sem tudnánk.

Menjünk vissza a Piros jelű úton a büdöskúti pihenőhelynél lévő csomóponthoz, ahol balra kanyarodva folytatjuk túránkat a széles, murvás úton. Rövidesen elérjük a tanösvény 10. számú tábláját, majd kényelmes utunk hűvös bükkösben fut tovább északnak a Görbe-tető és a Keszthelyi-hegység legmagasabb csúcs a Köves-tető között. A 9-es állomás után a tanösvény láthatatlanul balra tér le a széles kocsiútról egy gazos aljú útra, mi azonban maradjunk a kényelmes, egyenesen tovább futó úton, mely hamarosan leér a keresztező Zöld jelzésű úthoz, melyen balra kanyarodunk. A kőzúzalékos útról nemsokára, jól látható jelzésekkel, balra kanyarodunk le a Zöld és Zöld O jelzéseket követve egy keskeny ösvényre, mely levezet a Szent Miklós-forrás hűvös, félhomályos környékére.

Miután felfrissültünk a forrásnál, menjünk ki a völgyből a Zöld sáv jelű úton, mely felvezet egy széles kocsiútra, melyen jobbra fordulva folytatjuk utunkat a Zöld + jelzésű úton. A 8-as állomás információs táblája emlékeztet a környéken épült, ma már nem látható vállusszentmiklósi pálos kolostorra. A Láz-tető bükkössel borított, keleti oldalában húzódó Szent Miklós-völgy peremén tartunk medvehagyma tengerén keresztül északnak. Széles utunk később kis hídon kel át a patak túloldalára, aztán egyből balra vezetnek a Zöld + jelzések egy keskeny gyalogútra. Tavasszal, medvehagyma virágzáskor meseszerű tájon kanyarog hangulatos ösvényünk követve a Szent Miklós-völgy árkát. Elmegyünk egy pihenőpad mellett, majd később, kissé eltávolodva a völgytől, keresztező úthoz érünk, melyen balra megyünk tovább. Kiérünk egy tágas mező szélére, ahol balra fordul be az erdőbe jelzett utunk, mely levezet a már ismert elágazáshoz, ahol jobbra fordulva a Vadlán-lik mellett érünk vissza kiindulási pontunkhoz.